Kuidas kaasata erineva kultuuritaustaga lasteaialapsi?
15.12.2019
Sel sügisel korraldas Eesti Pagulasabi koolitusprogrammi “Avatud algus: valik retsepte mitmekultuurilise lasteaia kujundamiseks”. Selle raames õppisid lastega töötavad spetsialistid uusi meetodeid ja praktilisi nippe, millega toetada erineva keele- ja kultuuritaustaga lapsi.
“Esialgu plaanisime avada kolm koolitusrühma, kaks Tallinnas ja ühe Tartus, kokku sadakond inimest. Suure huvi tõttu avasime Tallinnas ka kolmanda grupi. Peamiselt osalesid lasteaiaõpetajad ja -juhid, sekka tugitöötajad,” kommenteeris projektijuht Mari-Liis Nummert.
Neljapäevases koolitusprogrammis õpiti, kuidas leida ühist keelt lapse ja lapsevanemaga juhul kui ühine keel puudub. Samuti arutati, kuidas teadvustada kultuurilisi erinevusi ja lapse religiooniga seotud küsimusi. Suure osa koolitusprogrammist moodustasid lasteaedade enda head kogemused ja praktikad.
“Meie sõnum on algusest peale olnud see, et erinevused, näiteks rändetaust või muu kodukeel, on rikkus. Rändetaustaga laps on laps nagu ikka ning meie eesmärk on näidata, et need lapsest lähtuvad head praktikad on Eesti lasteaedades juba olemas,” lisas Nummert. Oma kogemusi mitmekultuurilise, salliva ja avatud rühmaruumi loomisel jagasid koolitusel Tallinna Endla Lasteaed, Haapsalu Lasteaed Tareke, Tartu eralasteaed Terake ja Tallinna Vindi Lasteaed.
“Kõik taandub sellele, et lasteaeda tuleb laps. Nagu iga teise lapse puhul, selguvad tema vajadused ja eripärad alles töö käigus. Kõige olulisem on aga see, et rändetaustaga laps ja lapsevanem tunneksid algusest peale, et nad on meie lasteaiapere sekka oodatud. Kui sellega hakkama saadakse, sujub ka koostöö,” jagas muljeid Tallinna Endla lasteaia juht Grüüne Ott.
Eesti Pagulasabi jätkab koolitustega ka uuel aastal.
Projekti toetab Haridus- ja Teadusministeerium.